Mencari Jalan ...



Luruskah jalan yang ku lalui ini???

aku hanya ingin mengikuti jalan mereka, yang telah berjaya....

Perjalanan ini masih jauh... Masih banyak lagi yang perlu aku lalui dalam menempuh kehidupan ini...Semalam dan hari ini hanyalah secebis daripada keseluhruhan hidup ini. Namun, semalam dan hari ini juga yang mampu mencorak hari esok...

Andai diukur dalam masa perjalanan ini, aku masih hijau dan mentah... Pengetahuan ku yang cetek... tiada nilai dan erti dalam dunia yang dikuasai oleh manusia yang lebih berpengalaman dan bepengetahuaan.

Sedekad yang lalu, semasa aku masih lagi dalam dunia fantasi kanak-kanak ku, aku dapat rasakan bahawa dunia ini berputar di sekitarku... Dunia ini berputar dan aku salah satu kuasa yang memutarkan putaran dunia ini..

Namun, sejak aku melangkahi dunia dewasa ini, hidupku bagai tiada erti... Tiada erti pada pandangan manusia lainnya. Dunia masih lagi berputar. Dunia ini tetap berpusing. Namun putarannya itu jauh dariku...Tidak tergapai tangan ini.. Tiada kudrat ku mengencapinya...

Ah.............Terlalu panjang aku mengomel dan merungut tentang hidup ini. Mengapa??? Semalam , sejak minggu yang lalu... Aku mula memikirkan, andai aku terus menangisi perkara ini, aku tetap di sini.. Masa tidak akan berubah... Keadaan akan tetap sama...

Kepada semua rakan-rakan sepejuangan ku.....
Yang pahit ditelan dijadikan ubat...
Patah sayap terbang jua...

0 comments:

Post a Comment